onsdag 9 maj 2007

Jehovas Vittnen knackar på


Härom veckan knackade Jehovas Vittnen på dörren. Två damer i medelåldern stod på min trapp och undrade vad jag trodde att gud hade för avsikt med bibeln. Retoriken de använder sig av är intressant. De säger inte från början att de kommer från Jehovas Vittnen utan ger sken av att vara bibelintresserade medborgare i stort, som om någon skulle missta sig på var de kommer från. Poängen med att inleda med en fråga är att minska risken för en dörr i ansiktet. Vanlig artighet kräver att man svarar på frågor. Om de hade inlett med "Hej vi kommer från Jehovas Vittnen, vi skulle vilja prata om bibeln en stund" hade nog chansen att få stanna i dörren minskat drastiskt. Jag undrar om de brukar peppa varandra med samma slagord som säljarna från Electrolux använde sig av: "Hundra knack, tio snack, ett tack!". Det ligger snarare på "Tiotusen knack, hundra snack, ett nja..."

I grund och botten tror jag inte att Jehovas Vittnen är en sekt på samma sätt som Moon eller Scientologerna. Gubbarna som styr Jehovas Vittnen från Brooklyn och resten av organisationen är nog genuint troende människor, något som är minst sagt tvivelaktigt om man ser till ovan nämnda sekter och dess likar. Normala, icke-troende är nog inte särskilt benägna att lockas in i Jehovas Vittnen. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att de utgör en lockelse på kristna som inte riktigt tänkt igenom varför de tror på gud.

De ville att jag skulle läsa en bok som heter "Vad lär bibeln?". Jag gick med på det mot att de skulle läsa ett exemplar av Darwins "The origin of species" som de fick av mig. Undrar om de kommer tillbaka. Två gånger varje vecka sitter ett Jehovas Vittne i skolbänken för att läsa om hur man läser bibeln korrekt. Alla dörrknackningsrundor skall även rapporteras till de "Äldste". Att de tagit emot Darwins bok lär inte vara populärt och det är inte omöjligt att de förbjuds att läsa den. Samtidigt har de lovat att läsa den och vad säger bibeln om att bryta löften!? Stay tuned för uppdateringar i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar