onsdag 20 juni 2007

Hurra... en regnbåge!


Inget går upp mot en regnbåge för att förgylla dagen. Jag tog bilden 19 juni utanför mitt hus klockan 17.50 (Nikon D200, 18-70mm/3.5-5.6 @ 18mm f8 1/250). Som man kan se är det två regnbågar och om man tittar riktigt noga ser man att färgerna i den yttre, sekundära, bågen går i motsatt ordning jämfört med den primära. Det mörkare området mellan bågarna kallas för Alexanderbandet efter Alexander av Afrodisias som var den förste att beskriva detta fenomen. Hur många färger innehåller en regnbåge tror du? Egentligen är det ett kontinuerligt spektrum, men det vanliga är att man kan urskilja mellan fem och sju färger. Ordningen på färgerna i den primära bågen är (utifrån) röd, orange, gul, grön, blå, indigo och violett. En minnesramsa för att komma ihåg detta är 'Richard Of York Gave Battle In Vain'. Kolla in mer fina regnbågsbilder här och mer info här.

1 kommentar:

  1. jag fylls av massa kommentarer hela tiden. nu måste jag städa köket ty min käresta lider då hon kommer hem och finner det tillrotat..

    I samliv gäller det att finna kvoten mellan tråkiga arbeten och glada vackra (de blir vackrare då vi gläder dem)samboer.

    Ha de

    SvaraRadera